Wetenschappelijk onderzoek

Verwijzers informatie

Wetenschappelijk onderzoek OrthoManuele Geneeskunde

Promotieonderzoek OrthoManuele Geneeskunde

Albers J.W.B., Keizer E.D. (1990)
Een onderzoek naar de waarde van orthomanuele geneeskunde.

Academisch proefschrift,
Erasmus Universiteit Rotterdam
ISBN 90-5166-178-9

De onderzoekers vonden verbetering bij ruim tweederde van de 2000 ondervraagde patienten.
Opvallend was dat niet alleen rugpijn, nekpijn en hoofdpijn verbeterden, maar ook klachten van andere aard, zoals duizeligheid, hartkloppingen, maag- en buikklachten.

Ook patiënten met een aangetoonde hernia in de lage rug reageerden positief. De helft ondervond verbetering. Dit gold zowel voor de patiënten die niet geopereerd hoefden te worden, als voor hen die na de operatie toch nog klachten hielden.

Wetenschappelijk onderzoek OrthoManuele Geneeskunde

Promotieonderzoek OrthoManuele Geneeskunde

Albers J.W.B., Keizer E.D. (1990)
Een onderzoek naar de waarde van orthomanuele geneeskunde.

Academisch proefschrift,
Erasmus Universiteit Rotterdam